Lianne Holtman WZA (l) en Winette Siepel ZCN (r)

Geplaatst op: 17 juli 2020 

Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) en Zorgcentrale Noord (ZCN) gaan samenwerken in de uitvoering van De Corona Check-app. Hiermee neemt ZCN de rol over van het callcenter dat eind maart in het WZA werd ingericht voor de inwoners van Noord-Nederland. Eind maart startte het WZA met een callcenter voor De Corona Check-app. Gebruikers van deze app beantwoorden dagelijks een aantal gezondheidsvragen, die door een medisch team worden beoordeeld.

In de app vullen mensen in of ze last hebben van keelpijn, neusverkoudheid, kortademigheid, hoesten en wat hun temperatuur is. Ook als mensen nog geen klachten hebben, kunnen ze de app gebruiken.Nu de reguliere patiëntenzorg in het WZA weer is opgestart, zijn er onvoldoende medewerkers beschikbaar om het callcenter nog langer te kunnen bemensen. “In Zorgcentrale Noord hebben we een samenwerkingspartner gevonden die de expertise in huis heeft om zorg op afstand te bieden”, zegt adviseur Digitale Zorg Lianne Holtmaat. 

Vanaf nu monitoren zorgverleners van ZCN de inwoners van Noord-Nederland die gebruik maken van De Corona Check-app. Zo nodig zullen zij de gebruikers ook bellen. Winette Siepel doet als verpleegkundig zorgcentralist samen met andere zorgverleners de monitoring. “Vanuit onze zorgcentrale in Beilen voeren wij de triage uit en wijzen mensen door waar nodig. Bijvoorbeeld voor een test bij de GGD of een bezoek aan de huisarts.” De zorgprofessionals van ZCN zijn 24/7 bereikbaar en kunnen door de brede kennis van de zorg mensen verder helpen en doorverwijzen waar nodig. Het WZA houdt de medische coördinatie over de app en blijft nauw betrokken bij de uitvoering. Het WZA en ZCN zijn gezamenlijk een oriëntatie gestart om in de toekomst ook op andere gebieden van zorg op afstand te bieden.