Corona zorg en hulp op afstand ZCN

Geplaatst op: 20 maart 2020 | Geüpdatet op: 22 maart 2020

Bij Zorgcentrale Noord (ZCN) kunnen we zorgorganisaties in deze periode van het coronavirus (COVID-19) extra ondersteunen. Wij bieden graag onze hulp aan om zo de zorg te ondersteunen. Zo helpen we met zorg op afstand bij het maximaal inzetbaar houden van zorgprofessionals.

Vragen over hoe wij in deze tijd (extra) kunnen ondersteunen? Neem contact met ons op. 
Bel: 088 - 9800961(Henri Schroër), 088 - 9800962 (Cécile Keep), 088 - 9800963 (Brechtje Pathuis), 06 - 19919686 (Maarten den Heijer).

Coordinatie Eerstelijnsverblijf en Aanmeldportaal Acute Tijdelijke Zorg
Onze verpleegkundigen kunnen regionaal en landelijk ondersteunen in de triage en aanmelding van cliënten voor tijdelijke zorg en verblijf. Hierbij maken we onder andere gebruik van Point.

Proactief bellen
We kunnen alle cliënten bellen nu ze weinig tot geen bezoek meer mogen ontvangen, waardoor eenzaamheid op de loer ligt. We bellen ze om te vragen hoe het gaat, of ze zich goed voelen en of ze ergens hulp bij nodig hebben.

Instructief bellen
Ook kunnen we alle cliënten bellen om ze te helpen met het installeren of wegwijs te maken in een app of digitale omgeving. Zodat cliënten met hun eigen kennissenkring contact kunnen houden. Of bijvoorbeeld met de zorg (bevorderen van digivaardige cliënten en patiënten).

Helpdesk voor medewerkers
Onze collega’s zijn zorgmedewerkers en weten als geen ander dat een droge technische instructie je als zorgprofessional niet altijd verder helpt. We helpen met het installeren of wegwijs te maken in een app of digitale omgeving. Denk ook aan het wegnemen van  opstartproblemen bij zorg op afstand.

Medicatieveiligheid
Juist nu is dubbele medicatiecontrole een manier om de druk op wijkteams te verlagen en te zorgen voor een hoge kwaliteit van zorgverlening. Een centralist van ZCN kijkt mee met de verpleegkundige bij het toedienen van de medicatie.

Medido
De medicijndispenser Medido kunnen wij snel inzetten in samenwerking met Innospense. Dat verlaagt het aantal fysieke contactmomenten bij de cliënt. In deze tijd van het coronavirus een goede manier om op afstand het medicijngebruik te monitoren.

Beeldzorg via Compaan
We zijn bereikbaar voor alle servicevragen van cliënten. Maar geven ook via beeld ondersteuning bij het juist innemen van medicatie en controle op inname. Of zijn vraagbaakbij coronasituaties.

Dag, avond en/of nacht bereikbaarheid overnemen van de wijkteams
Schakel de telefoon vaker door naar ons. Wij doen een triage op de hulpvraag en geven alleen die berichten aan de dienstdoende medewerkers door die om een acute zorginzet vragen. Alle overige vragen beantwoorden we zelf of plaatsen we in ONS Nedap.

Hulplijn en zorgsupport
Veel oud-zorgmedewerkers en vrijwilligers zullen de professionele zorg gaan ondersteunen. Dat kan onverwachte vragen of onzekerheid over handelingen opleveren. Onze collega’s supporten hen mentaal en met praktische adviezen.

Slimme nachtzorg
Door een sensorset in huis te plaatsen, kun je de cliënt monitoren zonder bij hen binnen te gaan. Met name in de nacht kan dit onrust en wekken van cliënten voorkomen.

Persoonsalarm

  • Thuis (vast): De cliënt draagt een lichte alarmknop om hals of pols. En als je hulp nodig hebt druk je op de knop. De zorgcentrale schakelt hulp in als dat nodig is.
    https://ledenvereniging.nl/persoonsalarm-thuis
  • Overal (mobiel): Met persoonsalarm overal draagt de cliënt een alarmapparaat waarmee die alarm kan slaan en om hulp kunt vragen. Een veilig gevoel dat er snel hulp is. Waar je ook bent, binnen of buiten.
    https://ledenvereniging.nl/persoonsalarm-overal
  • Smart (sensoren): Een mooie oplossing als mantelzorgers ongerust zijn of alles wel goed met bijvoorbeeld hun alleenwonende vader, moeder of naaste. De bewegingen van je naaste worden geregistreerd en doorgestuurd naar je smartphone.
    https://ledenvereniging.nl/persoonsalarm-smart